Riim MMRC

東京大学MMRC−法政大学RIIM−IMVP自動車産業フォーラム2011
『世界自動車産業の変化と課題―持続可能な成長に向けた競争と協調、そして革新―』

Changes and Challenges of the Global Automobile Industry:
Competition, Cooperation and Innovation for Sustainable Growth 
 
 

2年前のサブプライムローン問題以降、自動車産業において世界規模かつ大幅なパラダイム転換が起こった。 世界自動車産業の注目は、急速に先進国から新興国へと移っている。中国、インドなどアジアの国々において自動車化が急激に進展し、 この波はさらにはロシア、東欧、ラテンアメリカの国々へと波及している。

世界各地域へと自動車の普及が進む中、問題となるのが石油燃料による地球温暖化である。自動車産業は今、量的な成長から、持続可能な成長へ、 20世紀の資源浪費型、大量生産・大量消費パラダイムから、脱化石燃料・低炭素社会へと転換することが求められている。
この要請に応えるために、市場と政府、先進国と新興国それぞれが果たすべき役割は何か。素材におけるイノベーション、開発・生産方式における 効率化、そして新興国への技術移転について、多方面における専門家を招聘し、現状そして未来について講演していただく。


The subprime mortgage crisis in the United States that occurred two years ago has caused a drastic paradigm shift in the auto industry on a global scale. The focus of the globalization of the auto industry has been experiencing a rapid shift from developed countries to emerging economies and developing countries. The situations in India and China are obvious. And there have been acceleration in this trend even in Russia, Central and Eastern European and Latin American countries.

Given large populations in the growth regions of the world, it is clear that the conventional 20th Century paradigm makes less sense. Aggravation in global warming and the destruction of environment, the auto industry is increasingly required to achieve sustainable growth in addition to quantitative growth.

There is an urgent need to establish a post-fossil fuel and low-carbon society: we need to achieve a rapid shift to renewable energy and rise above the mass-production and mass-consumption 20th Century paradigm based on the waste of resources.Developed countries need to transfer technology to meet this demand, given that they have thus far led the auto industry and its technological innovations.
This initiative must be implemented by political inducement and market principles rather than solely by government regulations and enforcement. Needless to say, in order to achieve this, it is essential to afford innovative research and development that focuses on advanced engineering based on the combination of emergent innovation and existing technology.
 
 
■ 日時
2011年3月4日(金) 9:30〜18:30 に開催されました。
Friday, March 4th, 2011, 9:30a.m. - 6:30p.m.

■ 場所
東京都千代田区富士見2-17-1 法政大学市ヶ谷キャンパス ボアソナード・タワー 26階スカイホール
キャンパスマップ   交通アクセス

Boissonade Tower 26F Skyhall, 2-17-1 Fujimi, Chiyoda-ku, Tokyo, JAPAN Map(English)  Access(English)

■ 主催
東京大学ものづくり経営研究センター(MMRC)
法政大学イノベーション・マネジメント研究センター(RIIM)

■ 参加費
無料 (free)

■ 申込方法
申込は締め切りました。
Application is closed.


参加を受け付けた方には、3月2日(水)までに、メールにて参加証をお送りいたします。当日、プリントアウトしてお持ちください。
※申し込み多数となりました場合、抽選とさせていただきますことご了承ください。

お問い合わせ:e-mail:info
mmrc.e.u-tokyo.ac.jp
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印刷用プログラム(Program for print)  Pdf(日本語/English)   Pdf(日本語)  Pdf(English)
 
プログラム(Program)
9:00〜9:30 [受付]

[Registration]
[開会式]
[Opening Ceremony]
9:30〜9:40 「開会の挨拶」
福田淳児氏(法政大学イノベーション・マネジメント研究センター(RIIM)所長、法政大学教授)

Welcoming Remarks
Junji FUKUDA
  Director, The Research Institute for Innovation Management (RIIM), Hosei University
  Professor, Faculty of Business Administration, Hosei University
[第一セッション] 司会:ダニエル・ヘラ―氏 (横浜国立大学准教授)
[Session 1] Chairman: Daniel Arturo HELLER
  Associate Professor, Faculty of Business Administration, Yokohama National University
9:40〜10:10 「グローバル自動車産業―過去と未来―」
下川浩一氏(東海学園大学教授、法政大学名誉教授)

The Global Automotive Industry: Past and Future
Koichi SHIMOKAWA
  Professor, Faculty of Business Administration, Tokai Gakuen University
  Emeritus Professor, Hosei University

10:10〜10:25 休憩 [Coffee Break]
10:25〜10:55 「先進環境対応車の技術開発に関する現状と将来展望」
大聖泰弘氏(早稲田大学教授)

Present and Future Technologies for Environmentally Friendly Motor Vehicles
Yasuhiro DAISHO
  Professor, Dean of Graduate School of Environment and Energy Engineering
  Director of Environmental Research Center, Waseda University

11:00〜11:30 「複雑性のマネジメント―柔軟な組織能力の構築 vs 負荷の軽減―」
John Paul MacDuffie氏(IMVP共同ディレクター、ペンシルバニア大学ウォートン・スクール准教授)

Managing Complexity: Building Flexible Capabilities vs. Reducing the Overload
John Paul M
ACDUFFIE
  Co-Director, IMVP; Associate Professor, Wharton School, University of Pennsylvania
11:35〜12:05 「フォードの2007年から2011年―近年の自動車産業危機の中での“フォード・ウェイ”の模索―」
Glenn Mercer氏(IMVP GSSD Senior Director)

Ford 2007-2011: Finding Its Way Through the Recent Automotive Crisis
Glenn MERCER
  Sr. Director for Global Strategy and Sponsor Development, IMVP
12:05〜13:10 昼食休憩(Lunch Break)
[第二セッション] 司会:近能善範氏 (法政大学教授)
[Session 2] Chairman: Yoshinori KONNO
  Professor, Faculty of Business Administration, Hosei University
  Board member, The Research Institute for Innovation Management (RIIM), Hosei University

13:10〜13:40 「アメリカにおける自動車産業危機後の自動車のサプライ・チェーン」
Susan Helper氏(ケース・ウエスタン・リザーブ大学ウェザーヘッド経営大学院教授)

The US Auto Supply Chain: After the Crisis
Susan HELPER
  Professor, Weatherhead School of Management, Case Western Reserve University
  Research Associate of the National Bureau of Economic Research (NBER)

13:45〜14:15 「自動車産業における構造革命と破壊的技術―将来の韓国自動車産業へのインプリケーション―」
金基燦氏(韓国カソリック大学経営大学院教授)

Architecture Revolution and Disruptive Technology in the Automobile Industry : Implications for the Future Korean Automobile Industry
KI-CHAN KIM
  Dean of Planning and Development, Professor of Business School, the Catholic University of Korea
14:20〜14:50 「自動車産業における複雑性マネジメント戦略―デジタル化に起因する複雑性の危機への対処―」
Young-Sup Joo氏(大韓民国知識経済部Managing Director)

Complexity Management Strategy in the Automotive Industry: Against the Complexity Crisis Resulting from Electronic Convergence
Young-Sup JOO
  Managing Director, Core Industry Sector, Office of Strategic R&D Planning, Ministry of Knowledge Economy, Korea
14:55〜15:25 「北米自動車産業の課題と好機」
Bruce Belzowski氏(ミシガン大学交通研究所Assistant Research Scientist)

North American Automotive Industry Challenges and Opportunities
Bruce M. BELZOWSKI
  Assistant Research Scientist at the University of Michigan Transportation Research Institute (UMTRI)
15:25〜15:40 休憩(coffee break)
[第三セッション] 司会:安本雅典氏 (横浜国立大学准教授)
[Session 3] Chairman: Masanori YASUMOTO
  Associate Professor, Graduate School of Environment and Information Sciences, Yokohama National University
15:40〜16:10 「新自動車革命の三つのシナリオ」
Michel Freyssenet氏(フランス国立科学研究センターEmeritus Research Director)

Three Scenarios for a New Automobile Revolution
Michel FREYSSENET
  Emeritus Research Director at Scientific Research National Center (CNRS), France
16:15〜16:45 「第二の自動車革命の4つの次元」
Bernard Jullien氏(モンテスキュー―ボルドー第4大学講師)

The Four Main Dimensions for a Second Automobile Revolution
Bernard JULLIEN
  Maître de Conférences in economics at the GREThA research center, attached to University Montesquieu-Bordeaux 4; Managing Director of the GERPISA, international network of research on the car industry based in ENS Cachan (Paris)
16:50〜17:20 「イノベーション成果の価値的側面―9つのOEMを対象とした国際的比較評価から得られた手法とその結果―」
Christophe Midler氏(エコール・ポリテクニーク経営研究センターDirector)

The Value Side of Innovation Performance: Methodology and Results from an International Benchmark Among 9 OEMs
Christophe MIDLER
  Director, Centre de Recherche en Gestion, Ecole Polytechnique, France
17:20〜17:25 小休憩 [Short Break]
[パネル・ディスカッション] 司会:藤本隆宏氏(東京大学教授、東京大学ものづくり経営研究センターセンター長)
[Panel Discussion] Chairman: Takahiro FUJIMOTO Executive Director, MMRC, the University of Tokyo

17:25〜18:25 パネリスト:
 大鹿隆氏(福井県立大学教授)
 三宅ダリオ氏(サンパウロ大学教授)
 伊藤洋氏(東京大学ものづくり経営研究センター特任研究員)
 李澤建氏(東京大学ものづくり経営研究センター特任助教)

Panelists:
  Takashi OSHIKA Professor, the Faculty of Economics, Fukui Prefectural University
  Dario Ikuo MIYAKE Professor, Department of Production Engineering,
     Polytechnic School of the University of Sao Paulo, Brazil

  Hiroshi ITO Project Researcher , MMRC, the University of Tokyo
  Zejian LI Project Research Associate Manufacturing Management Research Center (MMRC)
[閉会式]
[Closing Ceremony]
18:25〜18:30 藤本隆宏氏(東京大学教授、東京大学ものづくり経営研究センターセンター長)

Takahiro FUJIMOTO
  Executive Director, Manufacturing Management Research Center (MMRC)
  Professor, Graduate School of Economics, the University of Tokyo
18:30〜20:00
レセプション

Reception